– opowieść o „chłopcu z zapałkami”, który stał się miliarderem

Reminiscencje z wycieczki do firmy IKEA Retail

W dniu 28.02.2018 r. uczniowie klasy I LS byli z wizytą studyjną w bydgoskim oddziale IKEA Ratail Sp. z o.o. zajmującej się produkcją i sprzedażą artykułów wyposażenia domu. Chcielibyśmy się podzielić chociaż odrobiną informacji, jakie uzyskaliśmy w trakcie inspirującego spotkania z przedstawicielami firmy.

Pani Hanna Trzewiczyńska z działu Human Resources z oratorskim talentem opowiedziała nam historię powstania IKEI, przybliżyła sylwetkę jej założyciela i przekazała cenne wiadomości na temat organizacji pracy, przedstawiła strukturę, funkcjonowanie, podejmowane działania, wartości i misję firmy. Czy wiecie gdzie ma swój początek to znane i uznane na całym świecie przedsiębiorstwo? IKEA ma swoje korzenie na południu Szwecji, w Smålandii – regionie o surowym, twardym pięknie, jednak bardzo nieprzyjaznym dla życia ludzi m. in. z powodu nie nadającej się pod uprawę kamienistej ziemi. Aby przetrwać w tak trudnych warunkach ludzie byli zmuszeni do wzajemnej pomocy i współpracy. Wartości takie jak ciężka praca, upór w dążeniu do celu, stałe poszukiwanie nowych, często nietypowych rozwiązań i głębokie przekonanie, że każdy jest obdarzony talentem, który trzeba wykorzystać dla wspólnego rozwoju są nadal cenione w Smålandii, a jednocześnie stały się wartościami którymi kieruje się w biznesie IKEA. Nie byłoby firmy, gdyby nie zaciętość, życiowa pasja połączona z talentem biznesowym i wizjonerstwem jej twórcy Ingvara Kamprada – człowieka, który na kamieniach zbudował od podstaw swoje imperium. Jest on przykładem jak od „chłopca z zapałkami” (pierwsze kroki w biznesie zaczynał jako sprzedawca zapałek, nasion, ołówków, długopisów itp.) stać się miliarderem (jego majątek w 2013 r. Forbes oszacował na ponad 3 mld $) . Na rozwój i ciągłe doskonalenie IKEI poświęcił całe swoje życie, tworząc z niej coś znacznie większego niż sieć sklepów. IKEA to swoista filozofia życia i prowadzenia biznesu, oparta na systemie wartości, które przekładają się na podejmowania działania i produkowane wyroby. Firma dużą wagę przywiązuje do zrównoważonego rozwoju, podejmuje szereg inicjatyw proekologicznych i działań na rzecz społeczności lokalnej oraz globalnych kampanii społecznych i programów (np. „Pluszaki dla edukacji”, czy „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców”). Dowiedzieliśmy się również skąd pochodzi nazwa przedsiębiorstwa (pierwsze 2 litery to inicjały jej założyciela, natomiast pozostałe 2 litery pochodzą od nazwy farmy na której się wychował (Elmtaryd) oraz parafii, z której pochodził (Agunnaryd). IKEA powstała w 1943 r., (Kamprad miał wtedy 17 lat) a pierwszy jej sklep meblowy został otwarty w Szwecji w 1958 r. W latach 70-tych ubiegłego wieku rozpoczęła się trwająca nieprzerwanie wielka ekspansja firmy nie tylko na rynkach europejskich ale także na innych kontynentach. Wyroby firmowane marką IKEA są rozpoznawalne i dostępne na całym świecie (m.in. w Japonii, Kanadzie, USA, w Korei Południowej, Hongkongu, Katarze czy Australii). A czy wiecie od kiedy firma jest obecna na polskim rynku? Związki tej szwedzkiej organizacji z Polską sięgają początku lat 60-tych ubiegłego wieku i nie opierają się wcale na sprzedaży lecz głównie na produkcji. Obecnie IKEA współpracuje z ponad 70 dostawcami z Polski, a w kraju działa 16 fabryk IKEA Industry. Polska zajmuje drugie miejsce po Chinach pod względem wielkości produkcji dla IKEA, a produkty z Polski są sprzedawane w sklepach na całym świecie. Pierwszy sklep IKEA w Polsce został otwarty w 1990 r. na warszawskimUrsynowie, natomiast w Bydgoszczy w 2015r. Od 2016 r. firma równolegle z prowadzeniem sprzedaży stacjonarnej wdraża model biznesowy w oparciu o e-Commerce, dzięki któremu bez wychodzenia z domu możemy się zaopatrywać w jej produkty. W drugiej części naszej wizyty dzięki uprzejmości i zaangażowaniu przedstawicieli działu logistyki dowiedzieliśmy się na czym polega logistyka retailowa, jakie są zadania logistyki w sklepie wielkopowierzchniowym, zapoznaliśmy z systemem dostaw i redystrybucji towarów w obszarze sklepu i magazynu. Uświadomiliśmy sobie ogromną rolę logistyki w zapewnieniu stałej dostępności i sprawnego przepływu towarów, co w efekcie wpływa na koszty, i przychody firmy oraz zadowolenie klientów. Mieliśmy też okazję zobaczyć jak działa w praktyce system lokacji magazynowych i zapoznać się z infrastrukturą magazynową. Była to bardzo ekscytująca i edukacyjna wycieczka. Kończąc naszą relację - jeśli kogoś zafascynowała historia Ingvara Kamprada i jego koncernu zachęcamy do lektury książki „Historia IKEA: Ingvar Kamprad rozmawia z Bertilem Torekullem”.

Galeria zdjęć

                        Wiesława Gwizdała-Różycka i Małgorzata Witulska